Tokyo forever - Reisverslag uit Tokio, Japan van Timon Knigge - WaarBenJij.nu Tokyo forever - Reisverslag uit Tokio, Japan van Timon Knigge - WaarBenJij.nu

Tokyo forever

Door: Timon

Blijf op de hoogte en volg Timon

26 November 2007 | Japan, Tokio

't zit er al weer bijna op in Tokyo. Eigenlijk wel jammer; maar aan de andere kant heb ik het (als toerist) ook wel zo'n beetje gezien. Zou ik langer blijven dan zou ik denk ik nu ook het andere Japan wel eens willen zien. Tokyo en Japan schijnen echt twee heel verschillende werelden te zijn.

Vanochtend vroeg opgestaan want ik wou de vismarkt nog even zien voordat ik weg ben. Ook dat bleek weer een spectakel. Qua omvang zoiets als de bloemenveiling in Alsmeer maar dan minder gestructureerd (althans in mijn ogen), de betere visverwerkings ambachten en natuurlijk, vis, vis en nog eens vis (en natuurlijk ook schaaldieren, krab, weekdieren, sponzen enz, enz). 12 miljoen mensen (Tokyo) die dagelijks vis eten; daar gaat wat door: onvoorstelbaar. Aanvoer, verwerking en afvoer dat alles bij (en door) elkaar. Het interne transport gaat op een soort van gemotoriseerd karretje dat (nagenoeg) overal in de markt kon komen naast de oude getrouwe handkar. Ze reden af en aan en overal. Een enorme chaos, levensgevaarlijk maar wel heel 'gezellig'.

En ik met respect zitten kijken hoe ze daar de verse tonijn fileren (met onder andere messen van ongeveer anderhalve meter) en verwerken tot prachtige moten. een beetje een combinatie van haring kaken en een slager die een biefstuk van een paar kilo 'schoon' snijdt.

Ik besef ook hoeveel geluk ik heb gehad met het weer. Vanochtend was het enigzins bewolkt en gelijk al een stuk frisser. Eigenlijk weet ik niet beter dan dat het weer hier prachtig is met een strakblauwe lucht en een lekker warm zonnetje. Nu de zon wat gefiltert werd was het gelijk 'fris'. Later trok de bewolking weer weg en heb ik, net als al die andere Tokyo zakenlui mijn lunch in de zon in het park op zitten eten.

Vanmiddag nog een wasje draaien (handig zo'n hostel) en de rugzak pakken. Morgen weer richting vliegveld voor de trip naar Nieuw Zeeland: ik ben benieuwd...

• 26 November 2007 - 11:16

Gerda:

Vanuit je geboortestad nog een berichtje naar Tokyo voor jou .
    Morgen zit je in het vliegtuig die je naar New Zeeland zal brengen.
    Sterkte met je opgevouwen zitten ..........het gaat voorbij.

doei doei