On the move... - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Timon Knigge - WaarBenJij.nu On the move... - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Timon Knigge - WaarBenJij.nu

On the move...

Door: Timon

Blijf op de hoogte en volg Timon

10 December 2007 | Nieuw Zeeland, Wellington

Vanavaond naar alle waarschijnlijkheid mijn laatste avond in Christchurch. Aardig stadje hoor maar ik heb het zo onderhand wel gezien.

Afgelopen zaterdag heb ik mijn (ja het is ondertussen mijn eigendom) motor opgehaald. Zou eerst donderdagavond zijn maar de motor kwam in eerste instantie niet door de APK en ja dan houdt het op nietwaar. Probleem was niet zo groot en eenvoudig te verhelpen maar goed de vorige eigenaar (Phil) had ook nog zijn dagelijkse beslommeringen dus dat duurde allemaal wat langer.

Probleem was de koplamp. Omdat de motor enkele jaren geleden uit Europa (of all places...) was geimporteerd zat er nog een europese koplamp op. Aangezien hier iedereen links rijdt en het dimlicht afgesteld was op het rechts rijden in continentaal europa ging dat volgens de keurmeester niet goed en werd de motor afgekeurd; verder was alles okay en met een nieuwe koplamp erin zou die ook zo 1-2-3 door de keuring komen maar ja.. niet zo. Phil (de vorige eigenaar dus) balen en toen hij belde met het slechte nieuws had hij de verwachting (hoop.?) dat zaterdag toch wel alles goed zou moeten komen. Alleen een nieuwe koplamp erin en dan opnieuw naar de keuring.

Het leek mij wel leuk om 'samen' de 'reparatie' uit te voeren en Phil reageerde direct enthousiast dus zo gezegd zo gedaan. Afgesproken dat hij mij zaterdag om een uur of negen bij mijn hostel op zou komen halen aangezien hij nogal buiten de stad woont en vervolgens stad en land afgereden op zoek naar een passende koplamp. Ja niet dus; kon wel besteld worden met een verwachte levertijd van tien dagen maar verder: nix, nada, nothing. No way. Weer terug naar het keuringstation of het toch niet voor een paar dagen kon: maar helaas het stond al in de computer en er was niets meer aan te doen: de koplamp was niet goed en er moest een nieuwe in. Een sticker die de lamp deels afplakt zoals wij gewend zijn als we naar Engeland gaan was ook niet bespreekbaar. Kon niet, mocht niet out of the question. Wij balen natuurlijk.

Tsja daar zaten we dan. Om tien dagen te wachten, daar had ik weer weinig zin in en dat kon Phil (een enthousiast motorliefhebber en begnadigd prater) ook goed begrijpen. Tot slot had Phil nog een idee en hup wij weer in de auto weer naar de stad op zoek naar een 'bevriende' relatie die hetzelfde motortype verhuurd: of we niet een koplamp uit een van zijn motoren konden 'lenen'. En zowaar: geen enkel probleem. Wij een koplamp uit een van de huurmotoren 'slopen', weer naar Phil's huis, daar de koplamp monteren, kuipje er weer op en op naar het keuringsstation. De tijd begon zo langzamerhand te dringen want om 13:00 uur zou het keuringsstation sluiten maar om 12:45 kwamen wij, gezamelijk op de motor ons melden en weer tien minuten later was het gepiept. Inclusief de 'Warrant if Fitness' (WOF oftewel de APK-sticker).

Tussen het heen en weer rijden en regelen en na de keuring vooral gezellig zitten kletsen met Phil, zijn schoonvader (een ex-marinier die heel wat van de wereld gezien had en net zo heerlijk kon vertellen als zijn schoonzoon) en een vriend van de familie die na zijn training voor de marathon (komend juni) even langs kwam.

Phil bleek (mede)eigenaar van een werkplaats waar ze pneumatische intrumenten maken en behalve daar (we zijn er op onze tochten even langs gegaan) had hij ook aan huis een prachtig ingerichte werkplaats met onder andere een prachtige oude BSA racer, deels ontmanteld op een brug staan. Die was 'ie aan het restaureren. Althans als hij daar de tijd voor kon vinden hetgeen nogal problematisch was. Yeah, tell me, het verhaal kwam me nogal bekend voor.

Na een gezamenlijk lunch, nog een kopje koffie en nog een kopje koffie nog even een testrit gemaakt. Meer voor de vorm en om het echt zeker te weten want ondertussen had ik al gezien dat de motor echt in perfecte staat was en ik ook te maken had met een echte liefhebber. Maar goed het is altijd verstandig om even zelf er mee op pad te gaan de en motor even aan de tand te voelen...

Ondertussen heb ik dus die motor: 600 cc in een enkele cylinder. Als je het gas open draait gaat ze er als een stampend paard vandoor; heerlijk. Vandaag alle papieren en formaliteiten in orde gemaakt (echt een fluitje van een cent) en gisteren een ritje in de omgeving gemaakt. Eerst in het vlakke land van de 'Cantenbury plains' maar alras kon ik geen weerstand meer bieden aan de hellingen en slingerweggetjes van 'Bank's Peninsula'; een schiereilandje tegen Chch aan bestaande uit de restanten van twee (of drie) uitgedoofde vulkanen.

Een prachtig gebied maar daarover later meer want dat is precies waar ik morgen naar toe ga en waar ik naar verwachting een paar dagen zal verblijven. Beetje (motor)rijden, wandelen en genieten van de vele vergezichten of strandjes in de baaien. Maar goed zoals gezegd daarover later meer...

  • 10 December 2007 - 07:54

    Peter:

    Hit the road, Timo !!!


  • 10 December 2007 - 08:25

    Gerda:

    Doe je voorzichtig ...........ik weet het ik mag dat niet zeggen hihi.
    en heel , heel graag een foto van jou op de motor zoeffffffff.


  • 10 December 2007 - 09:03

    Loes:

    Top! Nu gaat het echt beginnen ......
    Let's go.........

  • 10 December 2007 - 15:14

    Rina Henk:

    als je tijd heb kom je maar even langs met de motor (haha),
    ik les het al je heb het goed naar je zin daar en het weer is er goed.
    je had geen post

    groete rina henk

  • 10 December 2007 - 17:05

    Gerda:

    Wat een blits ding!!
    Het lijkt wel een crossmotor............of zeg ik nu iets heel doms.
    Dag blitser.......de wereld wacht op jou!

  • 10 December 2007 - 21:19

    Diana Seijsener:

    Ziet er goed uit!
    Eindelijk is het echt zover dus geniet ervan en toeren maar!!!
    Groetjes Diaan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Timon

Een lang gedroomde reis naar en door Nieuw Zeeland. Maar niet nadat ik eerst even een weekje van Tokyo heb geproefd

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 156799

Voorgaande reizen:

05 Juni 2016 - 17 Juli 2016

De grenzen van Europa

19 November 2007 - 22 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: