Leeg en winderig - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Timon Knigge - WaarBenJij.nu Leeg en winderig - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Timon Knigge - WaarBenJij.nu

Leeg en winderig

Door: Timon

Blijf op de hoogte en volg Timon

22 December 2007 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Ja, leeg en winderig. Zo zou ik denk ik het best het zuiden van Nieuw-Zeeland kunnen beschrijven.

Op zich niet zo vreemd. Het merendeel van de bevolking schijnt op het noorder eiland in Auckland (??) te wonen. De rest in nog een paar grotere plaatsen als Christchurch, Wellington, Nelson en Dunedin. Wat resteert woont her en der in een boederij of in een gehucht als Tekapo (ca 300 man, uitgezonderd de toeristen dan...). Leeg dus, erg leeg.

Niet dat je onderweg niets of niemand tegenkomt. Het aantal doorgaande wegen is beperkt en alle toeristen zijn met camper, auto, bus of motor onderweg, van de ene toeristische trekpleister naar de ander; volk genoeg 'on the road'.

Prachtige wegen ook. Echt een 'bikers paradise'. Goed onderhouden, geasfalteerde wegen die zich door het heuvel (en berg) landschap slingeren.

Na lake Tekapo heb ik een uitstapje gemaakt naar Mt Cook. De (hoogste) berg van NZ. Sir Edmund Hillary schijnt er getraind te hebben voordat hij de Mt Everest ging beklimmen. Aangezien ik toch in de buurt was kon ik dat niet voorbij laten gaan natuurlijk. Een kleine omweg dat wel maar goed tijd genoeg nietwaar en het weer zou goed zijn (wel belangrijk want mist en regen in het hooggebergte; dan kun je er beter niet zijn en je ziet toch niets. Ik onderweg. Nou dat mooie weer viel wat tegen, koud en de toppen van alle bergen waren in nevelen gehuld. Ik zag het al weer helemaal gebeuren en twijfelde heftig, wel, niet, wel, niet, wel koud, brr.

Al met al had ik het zo koud dat ik bij een info-punt (vlak voor de afslag naar Mt Cook) zowiezo ging stoppen om mijn merino-wollen lange onderbroek (jawel en heerlijk.!, die Merino schapen hebben het zo gek nog niet en ik was blij dat ik die in Chch gekocht had). Toch maar even vragen naar dat weer en de dame van de informatie gaf aan dat de verwachting was dat de bewolking toch de middag zou breken. de stoute schoenen maar aangetrokken en jawel hoor: prachtig weer en een prachtig gezicht. Ben niet gebleven (super toeristisch en echt bergbeklimmen dat doe ik toch niet) en dus na een kopje kofiie, een broodje en een wandeling door het dorp weer vertrokken op weg naar de rustplaats van die dag, niet al te ver van Mt Cook in een dorpje. Ondertussen was dus de zon doorgebroken en dat werd het bloed en bloed heet.

Wat dat betreft schijnt er geen tussenweg te zijn. Of de zon schijnt niet en het is koud (nou ja niet te vergelijken met NL natuurlijk maar 10 tot 15 graden met een stevige frisse wind voelt toch redelijk koud aan). Of de zon schijnt en dan is het gelijk 'burning hot'.

Leeg en winderig. Naast leeg ook enorm winderig. Niet te geloven maar de laatste dagen ben ik in Dunedin (vrij vertaald: Edinburgh op de heuvels, een waarachtig schotse enclave in NZ inclusief kilts en doedelzakken) en het is alsof het hier altijd waait. De hele dag door en dan niet zo'n beetje; ik ben elke keer als ik weer op de camping kom benieuwd of mijn tent er nog staat... Dunedin schijnt de enige plaats ter wereld te zijn (althans dat zeggen ze zelf dus een korreltje zout...) met een Albatroskolonie op het (vaste)land. Ik snap nu hoe dat mogelijk is aangezien die beesten met een spanwijdte tot 3 meter nogal wat wind nodig hebben om in de lucht te blijven en te kunnen manoevreren. Nou die wind is hier genoeg.

Dusdanig dat ik er een beetje kriegelig van wordt. Mischien is het wat anders en ben ik gewoon niet in zo'n goede stemming maar die wind...

Ik hoop overigens dat het mijn stemming is want het zuidelijk deel van het zuidelijk eiland staat bekend om de wind en dat is nu net de plek waar ik naar toe ga...

  • 22 December 2007 - 08:24

    Gerda:

    Fijn weer wat van je te horen.
    Ik denk dat je van dagen lang erg harde wind wel een beetje crazzy kan worden.
    en wat je stemming betreft..........denk aan je boekje en je engeltje .
    Nog 3 dagen en dan is het Kerst ........het lijkt me erg vreemd zo in de warmte.
    Hier vriest het al dagen s,nachts en om het vriespunt overdag.
    De bomen zien er prachtig uit met de rijp op hun takken.
    Volgende week gaat de temperatuur weer stijgen.Dus een witte Kerst zit er dit jaar weer niet in.

    Dag lieve zoon......een dikke knuffel.


  • 22 December 2007 - 18:59

    Ingrid:

    Gewoon terugblazen! bytheway,in het rustige gedeelte hoe lang kan je rondkarren en je remi voelen? (maw hoeveel tijd zit er tussen het ene huis en het volgende huis op de horizon)
    Ingxx

  • 23 December 2007 - 12:08

    Peter Drenth:

    Hoi Timon! Bedankt voor de URL van deze site. Ik had er helemaal niet aan gedacht laatst om daar naar te informeren. Ik zat ook veel te vol met Rush klanken denk ik.

    Ik heb de berichten inmiddels doorgeworsteld, ben nu nog bezig met die bijna 1000 foto’s die inmiddels online staan. Wat een avontuur man, zoveel indrukken in die paar weken. En wat een horror story met die Yamaha! (inderdaad Japanse rommel, maar toch sneu geld)

    Maar goed, inmiddels ben je wel met een degelijk Duits ding on the road. Wat een prachtig land. Ik moet af en toe wel een beetje kwijlen. Ik zal je tour met belangstelling volgen.

    En, by the way, met dat erg korte kapsel en Rush T-shirt op een motor lijk je wel heel erg op Neil Peart!

    Sunrise on the road behind
    Sunset on the road ahead
    There's nothing to stop you now
    Nothing can stop you now

    Rush - "Ghost Rider"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Dunedin

Timon

Een lang gedroomde reis naar en door Nieuw Zeeland. Maar niet nadat ik eerst even een weekje van Tokyo heb geproefd

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 156792

Voorgaande reizen:

05 Juni 2016 - 17 Juli 2016

De grenzen van Europa

19 November 2007 - 22 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: