Te Papa - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Timon Knigge - WaarBenJij.nu Te Papa - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Timon Knigge - WaarBenJij.nu

Te Papa

Door: Timon

Blijf op de hoogte en volg Timon

30 Januari 2008 | Nieuw Zeeland, Wellington

Wellington is okay.

Hoofdstad van NZ tevens zetel van het parlement, ministeries en het (financiele) dienstencentrum van het land. Een beetje de mix van Amsterdam en Den Haag zeg maar.

Veel pakken (!) maar een stad met een 'buzz'. Eindelijk een stad waar ik het gevoel heb dat ik ook echt in een stad ben; met verschillende eettentjes, terrassen en vooral 'stedelingen'.

Doordat de stad gebouwd is in een baai met heuvelachtig gebied is (in tegenstelling tot Auckland) de omvang van het stadscentrum, die ook nog eens direct aan de (oude) haven grenst beperkt. In het compacte centrum zitten echter wel alle diensten en instellingen. Flink veel hoogbouw en veel mensen op een kluitje dus. Voelt weer goed om in een stad te zijn.

Wellington is ook het culturele centrum van het land. Film (onder andere Peter Jackson, LOTR) is een belangrijke component maar niet alleen. Ook diverse musea waaronder Te Papa Tongarewa ( http://www.tepapa.govt.nz). Het rijksmuseum van NZ en een combinatie van het 'rijks', NEMO en het Groninger Museum. Vijf verdiepingen, binnen en buiten; cultuur, oude kunst, moderne kunst, interactieve displays, cultuurwetenschapplijk. Een dag is te kort om alles te zien.

Eindelijk ook eens museum dat aandacht schenkt aan de culturele achtergronden van de Maori's. Niet (alleen) vanuit een westers perspectief maar (ook) vanuit het perspectief van de Maori's zelf. Te Papa is van en voor iedereen. En dat stralen ze in alles uit. Indrukwekkend. Met name de 'treaty van Waitanga' (de overeenkomst tussen de kroon van Engeland en de Maori stamhoofden) en hoe de interpretatie daarvan momenteel binnen het staatsbestel vorm gegeven wordt vond ik intressant. Ik heb het grootste respect voor de (culturele) achtergronden van de Maori's en hoe zij daar na de (onbedoelde) invasie van de westerlingen vorm en inhoud aan geven. Dat is na Te Papa alleen nog maar gegroeid. Indrukwekkend.

Na ruim zeven uur cultuur had ik wel trek in een biertje. Gelukkig was de brouwerij, met uitgebreid terras ,in de zon, aan de (oude) haven dichtbij...

De oude haven is een van de (twee) uitgaanscentra van de stad. Eettentjes, pubs, podia etc. Pal tegen down-town Wellington geplakt en dus vanuit de vele kantoorkolossen snel en eenvoudig te bereiken. Erg gezellig met op de achtergrond nog havenactiviteiten en (ook doordeweeks) gezellig druk. Wellington is okay...

  • 30 Januari 2008 - 09:36

    Ingrid Ike:

    ik zit nu in de chatroom...

  • 30 Januari 2008 - 09:44

    Ingrid Ike:

    he T, uhuhuh chatbox, maar het is een monoloog aan het worden en ik kan je nu al melden dat ik de discussie gewonnen heb, nou biers ze in wellington, want je bent blijkbaar niet meer in de buurt en ik ga weer aan het werk...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Timon

Een lang gedroomde reis naar en door Nieuw Zeeland. Maar niet nadat ik eerst even een weekje van Tokyo heb geproefd

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 156789

Voorgaande reizen:

05 Juni 2016 - 17 Juli 2016

De grenzen van Europa

19 November 2007 - 22 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: