Mardi Gras - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Timon Knigge - WaarBenJij.nu Mardi Gras - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Timon Knigge - WaarBenJij.nu

Mardi Gras

Door: Timon

Blijf op de hoogte en volg Timon

05 Februari 2008 | Nieuw Zeeland, Napier

Napier; Art Deco City. Nadat de nieuwe accu geplaatst was: starten en rijden. Na een weekend in het (toch wel kleine) dorpje Waipukurau door naar Napier; een kleine 70 km verder maar gezien de Art Deco gebouwen en het late vertrek een prima pleisterplaats.

Nadat Napier in 1931 als gevolg van een aardbeving met de grond gelijk was gemaakt is het in de toen moderne Art Deco stijl opnieuw opgebouwd. Met name in het centrum resteren nog vele gebouwen uit deze tijd en ik moet zeggen het is toch wel een mooie bouwstijl en mooi gezicht al die gebouwen bij elkaar. Ook hier ontkomen ze (natuurlijk) niet aan het (nu) moderne beton, staal en glas maar er is een actieve beweging die de bestaande gebouwen beschermt en ook voor nieuwe gebouwen de Art Deco stijl promoot...

Bij aankomst bij de informatiebalie naar een camping gevraagd en dan krijg ja standaard een kaartje van de stad mee met daarop alle bijzonderheden van de stad gemarkeerd. Een van de bijzonderheden waar (na het opzetten van de tent) mijn oog op viel was de "Mardi Gras Area". Mardi Gras.? Eerste associatie was direct het Mardi Gras festival in New Orleans (Louisiana, USA; zie ook http://www.mardigrasday.com en/of in de internationale Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/New_Orleans_Mardi_Gras). Zouden ze hier in Napier NZ een aan dat festival gekoppelde activiteit hebben.? Dat zou lachen zijn. Een directe link tussen Art Deco en de Mardi Gras had ik niet zo 1-2-3 maar goed dat zegt natuurlijk niets.

Nadere analyse (vandaag) leerde me dat het 'slechts' een kaal veldje gras is tussen de boulevard en de oceaan. Waarom het Mardi Gras heet geen idee, kon er op de site van Napier ook niet direct iets over terug vinden.

Mardi Gras en New Orleans brachten me wel een paar andere associaties; New Orleans: muziekcentrum van de wereld en waren Dennis Hopper en Peter Fonda in Easy Rider (!) niet onderweg naar de Mardi Grass..?

Enig speurwerk op het internet leerde me dat het precies vandaag (5 februari.!) Mardi Gras Day is in New Orleans. De dag van de grote parade. Toeval bestaat niet...

• 05 Februari 2008 - 20:21

Peter Drenth:

Hoi Tim,

Mardi Gras is Frans voor Vette dinsdag, de dag voor aswoensdag. Het is een verkleedfeest en een paradefeest (alaaf!). Volgens de geschiedenis werd dat in Napier in 1913 voor het eerst gevierd. Het veld is later aangelegd (1934) voor de festiviteiten.

Heb je echt geen parade voorbij zien stomen?

• 05 Februari 2008 - 23:39

Onno:

4000 foto's wat moet je er in hemelsnaam mee wegooien en dan petje af voor de verslagen tot nog toe heb er van genoten ben nog steeds jaloers

• 06 Februari 2008 - 08:13

Gerda:

ha ha carnaval in New Zeeland ???
    Je bent aan de laatste weken begonnen in het mooie land.
    San Fransisco zal wel heel anders zijn.
    4000 foto,s zijn helemaal niet veel voor fotograven hoor ...........

Lieve groetjes vanuit een nat en guur Groningen.

Ps Jonas wil je een knuffeltje geven.!

• 07 Februari 2008 - 16:35

Zus:

Hee broer,

Ik leer een hoop bij zo, met al je mooie reisverhalen!
    We zitten nog steeds zonder internet, maar daar waar een pc staat, zoek ik je snel weer op!!

Kusvanjezus