Een snufje sulfide - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Timon Knigge - WaarBenJij.nu Een snufje sulfide - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Timon Knigge - WaarBenJij.nu

Een snufje sulfide

Door: Timon

Blijf op de hoogte en volg Timon

12 Februari 2008 | Nieuw Zeeland, Wellington

Na Napier ben ik doorgereden naar de East Cape; het meest oostelijke puntje van NZ en de plek waar dagelijks de zon het eerste opkomt. Onderweg gekampeerd op een kleine camping in een baai aan de pacific. Blauw-groen zover als het oog reikt...

De zonsopgang van die ochtend viel echter letterlijk in het water. Flink bewolkt en lichte regen. Dan kun je nog zo'n mooi zicht oostwaarts hebben over een schier eindeloze oceaan maar achter de wolken schijnt de zon en een zonsopkomst is heelas niet te zien. Nou ja je kan ook niet alles hebben nietwaar. De regen viel mee en wederom twee dagen toeren in een een bergachtig en nagenoeg leeg landschap; ik kan er (met tussenpozen) geen genoeg van krijgen. Hoewel meer gecultiveerd deed het landschap me denken aan de Catlins.

Gecultiveerd is mischien wel het toverwoord om het verschil tussen Noord en Zuid aan te duiden. Qua landschap is af en toe vergelijkbaar maar toch de 'feel' is compleet verschillend...

Noordereiland is ook veel meer Maori-land. Als ik er nu op terug kijk waren er op het zuidereiland maar heel beperkt Maori's en Maori-cultuur uitingen. Na de east-coast en de east-cape doorgereden naar het westen langs de 'bay-of-plenty' en vervolgens weer afgebogen naar het zuiden naar Rotuora. Centrum van de Maori-cultuur en van het termisch actieve centrale gebied van het Noordereiland; (slapende) vulkanen, geisers, borrelden modderpoelen, sissende en dampende fumerolen de overal aanwezige geur van Waterstofsulfide (H2S, rotte eieren). Niet overheersend maar wel al om aanwezig.

De camping waar ik op stond had een overall grondverwarming. Het was warmer om zonder isolerend matrasje te slapen dan zonder. Dat moet een hele belevenis zijn in de wintermaanden...

Op de camping ook meerdere 'hot-tubs'; open (en warm) tot laat in de avond. Echt genieten. Naast een bezoekje aan het museum (altijd intressant) en natuurlijk de kuurbaden in de 'spa' (al in trek sinds eind 19e eeuw en het begin van het toersimes in NZ) diverse thermisch actieve gebieden in de directe omgeving bezocht. Sissend, borreld en stomend, diverse kleuren en afzettingen; wederom een hele belevenis...

• 12 Februari 2008 - 15:40

Loes:

Blijf jij nog maar ff lekker sissen, borrelen, pruttelen, stomen en van al het overige genieten!

vooral heeeeeeel veeeeeel genieten

We denken aan je en genieten mee!

• 12 Februari 2008 - 20:57

Rob:

Kuifje verandert in professor Zonnebloem

• 13 Februari 2008 - 20:23

R&H :

hallo timon zo te lezen gaat hetnog lekker daar hier wat minder ,
    de griep heb toe geslagen maar ja dat
    gaat weer over
    het gaat je goed en tot horens
    groete van hier

R&H

• 13 Februari 2008 - 22:03

Gerda:

Ben je stiekum al aan het aftellen hoeveel dagen je nog in het mooie land bent?
    Blijven genieten zou ik zeggen.......