Over de top - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Timon Knigge - WaarBenJij.nu Over de top - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Timon Knigge - WaarBenJij.nu

Over de top

Door: Timon

Blijf op de hoogte en volg Timon

07 Maart 2008 | Verenigde Staten, Los Angeles

Vandaag een dagje LA. Wat een stad.! Big is beautiful zoals de amerikanen zeggen. Nou LA is 'big'.

Gisteren vanuit vanuit San Luis Obispo (SLO) verder langs de kust af gezakt. Via Santa Barbara (prachtige oude spaanse bouwstijlen) en Malibu (werkelijk ongelofelijk 'mansions' in de heuvels uitkijkend over de Pacific en oneindige zand (en surf) stranden) neergestreken in Santa Monica. Het bloemendaal (strand) van LA.

Vandaag met de motor een rondje LA gedaan. Nou ja dat is te zeggen een rondje Noord-LA, al met al toch weer 100 mijl (160 km). En dat geeft al een beetje een idee van de omvang. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe groot LA werkelijk is maar ik gok dat de gehele randstad er toch makkelijk in past.

Rondje LA:
Venice-beach; "Girl I love you won't you tell me you're name" en natuurlijk 'weirdo' muscle-beach met van die rollercatende kleerkasten. Downtown; het zakencentrum met alle high-rise. De studio's; MGM, Warner Bros, 20th century, Disney, ABC, NBC etc, etc. Hollywood; Walk of fame, Marilyn Monroe, Joynny Depp (zal allebei wel een look-a-like geweest zijn ;-) ), Capitol Record, Hollywood Bowl. Sunset Boulevard; een van de vele boulevards. Beverly Hills; ongelofelijk wat een rijkdom, een soort bloemendaal (dorp) maar dan in het groot en in overtreffende trap, Rodeo drive; de PC Hooft en dan in het begin van de spits via Santa Monica Boulevard weer terug naar het hostel.

Cruisen op m'n 'lowrider' door de posh en crazy streets of LA (helaas; een sportster is verre van een lowrider maar goed wel een hele coole Harley). Wederom een hele ervaring. Ik moet zeggen dat ik blij ben de nodige ervaring in de spits van de randstad te hebben ik kan me voorstellen dat je anders toch helemaal gek wordt van al het verkeer. Maar het viel me allemaal reuze mee. Het is wel druk en chaotisch maar het gaat allemaal niet hard. Met uitzondering van de Freeway (= snelweg, 65 mi/hr) gaat het in de stad over het algemeen niet harder dan max 30 mi/hr (= 48 km/u). Verder is alles twee, drie of vierbaans en heeft het wel wat van de nederlandse spits. Dat met het feit dat je ook hier met motor tussen de rijen door mag (lane-splitting), de vele, vele, vele stoplichten en de blokvormige stratenstructuur maakt dat het eigenlijk wel mee valt om je door LA heen te worstelen. Ik snap alleen niet dat iedereen in die auto blijft zitten; het staat in de spits gewoon muurvast

LA is echt een stad van uitersten en dan vooral de uitersten 'over de top'. Groot, groter, grootst, duurder, duurst en (uiteraard) tegelijkertijd armoe.

Het is raar in de stad rond te lopen waar, via de film en de tv-series de feitelijk de ogen van de wereld op gericht zijn. Alle 'beroemde' straatnamen en buurten komen langs. En als je er een beetje oog voor hebt zijn de diverse locaties gebruikt in film en tv. Tevens een bizar idee dat hier alle wereldsterren wonen en rondlopen (niet alleen van film en tv maar ook van de muziek) of gebivakeerd hebben. Niet dat ik er ook maar een gezien heb (wellicht wel maar heb ik die niet een herkend) maar bizar is het wel en ik kan me voorstellen dat LA een enorme aantrekkingskracht heeft; Dit is toch de plek om je amerikaanse droom waar te maken nietwaar...

Na terugkeer m'n bike voor de nacht in de parkeergarage gestald en nog even een rondje over de boulevard / het strand van Santa Monica. Ook hier weer een heel bekend beeld dat ik al eens eerder heb gezien op tv. Baywatch.? Een of andere politieserie.? Nou ja whatever. Ik heb het nu met m'n eigen ogen gezien en Hollywood Boulevard is gewoon een van de vele, lelijke boulevards met veel verkeer...

[ps. even geen foto's. Ik maak ze wel maar tot op heden krijg ik geen kans ook maar iets aan te sluiten op de beschikbare i-net PC's. Je kan (zoals alles) betalen met je creditcard maar een USB-aansluiting. Nop, zal wel te virusgevoelig zijn.]

  • 07 Maart 2008 - 20:26

    Peter Drenth:

    Hoi Timon,

    Is wel even wat anders na N.Z. lijkt me! Volgens Wiki wonen in LA meer dan 4 miljoen mensen (ongeveer net zo veel als in heel Nieuw Zeeland) en in de Los Angeles metropolitan area zelfs meer dan 16 miljoen.
    Straks maar weer een stukje ruimte opzoeken of is de betonnen jungle meer jouw ding?

  • 08 Maart 2008 - 09:03

    Gerda:

    Dag reiziger,

    mocht je toch nog een beroemdheid tegenkomen vraag dan of je met hem of haar op de foto mag.............leuk voor later hahahahahaha!!!

    Nog 14 dagen........ik hoop dat de zon schijnt als je op Schiphol landt.

    Doei doei Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Los Angeles

Timon

Een lang gedroomde reis naar en door Nieuw Zeeland. Maar niet nadat ik eerst even een weekje van Tokyo heb geproefd

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 156709

Voorgaande reizen:

05 Juni 2016 - 17 Juli 2016

De grenzen van Europa

19 November 2007 - 22 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: